Skip to content
Nový Transit pro tým Martina Prokopa. Ten minulý najezdil za devět měsíců 23 000 km a navštvívil šest různých států.
Nový Transit pro tým Martina Prokopa. Ten minulý najezdil za devět měsíců 23 000 km a navštvívil šest různých států.

Tisková zpráva -

Český Ford a Martin Prokop: deset let úspěšné spolupráce

/V Praze, 7. srpna 2020/ – Martin Prokop, vynikající český reprezentant v automobilových rallye, dálkových soutěžích a partner českého Fordu, si v dealerství Ford AMB v Praze převzal nový servisní vůz: zbrusu nový Ford Transit Van 350 s motorem 2.0 EcoBlue o výkonu 170 koní a samočinnou převodovkou. Hned poté se našla chvilka na zhodnocení spolupráce, trvající už přes deset let.

Spolupráce mezi Martinem Prokopem a Fordem začala už před více než deseti lety. Český jezdec se tehdy rozhodl změnit své soutěžní nářadí a po zralé úvaze si pořídil Ford Fiesta S 2000, připravený v slavné firmě M-Sport. Hned první start s tímto autem Prokop s Tománkem (na Švédské rallye 2010) proměnili ve třetí místo ve třídě. Dokonce s vozem třídy S 2000 dokázali jednu rychlostní zkoušku vyhrát absolutně, čímž se mnoho českých jezců pochlubit nemůže.

„Začínali jsme s projektem S2000, kde jsme měli dokonce ambice na titul mistrů světa, ale ty se bohužel nikdy nepodařilo naplnit. Skončili jsme dvakrát celkově třetí, takže jsme očekávání nesplnili. Určitě na to měly vliv i některé dětské nemoci vozu, trápili jsme se hlavně s řízením. I tak to ale bylo parádní závodění a rád na ty časy vzpomínám,“ říká dnes Martin.

V roce 2012 se Prokop rozhodl přejít do nejvyšší kategorie WRC, samozřejmě opět s Fordem Fiesta od M-Sportu. A byla to tenkrát veliká sláva, nové aktivity jeho Jipocar Racing teamu totiž do Prahy přijel představit sám šéf M-Sportu Malcolm Wilson, jenž se za své zásluhy o motoristický sport může pyšnit Řádem britského impéria (OBE).

V kategorii WRC se Martin rychle usadil a začal se svým malým soukromým týmem důrazně prohánět velké a bohaté týmy tovární.

„Více úspěchů než v kategorii S 2000 jsme zaznamenali s WRC, kde jsme zajeli několik čtvrtých míst absolutně, na šotolině i na asfaltu,“ vzpomíná jezdec. „Bedna byla několikrát blízko, ale vlastně pořád hrozně daleko. Kousíček nám vždycky chyběl. Ona i ta čtvrtá místa s tím naším malinkatým týmem proti továrním, to tedy opravdu stálo za námahu! Z těch několika čtvrtých míst si cením nejvíc hned toho prvního, to bylo v Argentině, v roce 2012, tam mě navigoval Zdeněk Hrůza. Tenktrát jsme ani nejeli s vlasním autem, startovali jsme za tým výrobce pneumatik Dmack – a nechali jsme za sebou mnohé borce zvučných jmen, třeba Neuvilla, Ogiera nebo Tanaka.“

Jenže po několika letech a téměř sto dvaceti startech ve WRC začal Martin pokukovat po dálkových offroadových soutěžích, zejména po Rallye Dakar.

Tam se jednou svezl jako host v jiném týmu, ale pak přebudoval svou původní rallye ekipu – teď už pod novým názvem MP-Sports – tak, aby zvládala i soutěže typu Dakar, a hlavně začal stavět Shreka: nekompromisní offroadový speciál s prostorovým rámem a s pětilitrovým osmiválcem z Fordu Mustang. Z Prokopa se zkrátka stal specialista na dálkové soutěže.

„V dálkových soutěžích byl mým nejlepším výsledkem jednoznačně loňský (2019), Dakar, kde jsme se spolujezdcem Jendou Tománkem byli více než konkurenceschopní. Tlačili jsme se dopředu, a i když jsme asi hodinu museli opravovat, vybojovali jsme nakonec nádherné šesté místo. Auto bylo skvělé a fungovalo přesně tak, jak jsme doufali.“

Jenže na Rallye Dakar jste jednou dole a jednou nahoře, přičemž ten první případ nastal letos.

„Doufali jsme (s novým spolujezdcem Vikim Chytkou) v podobný výsledek a těšili se na těžké dunové úseky. Jenže pořadatelé zařadili do trati spoustu superrychlých pasáží, kde jsme v maximální rychlosti bugginám ani vozům Mini prostě nestačili. Oni měli maximálku o deset nebo i dvacet km/h výše než my. Nakonec jsme se nedostali ani do první desítky celkové klasifikace.“

Za pět měsíců ale posádka Prokop – Chytka vyrazí na další Rallye Dakar – a tam by chtěla své poslední umístění radikálně vylepšit.

„Ambice máme i nadále vysoké. Na autě se pořád tvrdě pracuje, děláme spoustu změn na jeho aerodynamice, a tedy i vzhledu, našli jsme zase pár možností, jak ještě zvýšit výkon motoru Ford 5.0 V8 zejména ve vysokých otáčkách. Od pořadatelů přišla jedna pozitivní informace: maximální rychlost bude totiž omezena na 180 km/h – a tak už si snad nebudeme muset tolik drbat hlavu, jak nám na plný plyn ostatní ujíždějí. Maximálka už tedy nebude natolik velký problém jako letos, ale stejně musíme na vývoji auta dál pracovat, jako všichni ostatní. S technickým šéfem Ivanem Matouškem jsme se zaměřili hlavně na aerodynamiku a výkon. Už jsme také odzkoušeli různé diferenciály, poloosy a tlumiče. Zvládli jsme i krátký test a zatím to vypadá slibně, takže věříme, že auto bude na startu dalšího Dakaru zase o kus dál.“

Před deseti lety bylo závodění pro Martina daleko snazší, tenkrát to bylo jeho hlavní povolání. Jenže dnes už se svou sestrou řídí celou rodinnou firmu se spoustou zaměstnanců, zcela logicky má času na závody i přípravu méně a méně.

„Samozřejmě už to nejde dělat jako dřív, kdy jsme byli pořád na cestách a více než 200 dní v roce pryč. Nemám tedy šanci odjet celý šampionát ani v rallye, ani v dálkových soutěžích. Ale snad to půjde kombinovat, evropské závody typu Baja se vlastně dají zvládnout za víkend, ale podniky typu cross country už sežerou celý týden, takže z nich můžu – během své dovolené – odjet tak dva, třeba Abu Dhabí a Maroko. A pochopitelně nechci vynechat žádný Dakar!“

To zní logicky, vždyť Martin se před několika lety stal ze soutěžáka jezdcem dálkových offroadových soutěží a ve výsledcích WRC už se jeho jméno přestalo objevovat. Jenže… „Ono se mi po té skoro pětileté pauze začalo po soutěžích zase stýskat, a tak plánuju, že bych si v příštím nebo v přespříštím roce na pár soutěží pronajal Fiestu R5 a zase si to rallyové ježdění trochu připomněl!“

Všechny tyto Martinovy plány jsou ovšem pevně spojeny se značkou s modrým oválem ve znaku.

„Pro Ford jsem se rozhodl před více než deseti lety – a dnes vím, že to bylo správné rozhodnutí,“ hodnotí dlouhodobou spolupráci jezdec. „Teď už bych určitě neměnil!“ 

Témata

Značky


Ford Motor Company je společnost s celosvětovou působností. Navrhuje, vyrábí a prodává kompletní sortiment osobních vozů, užitkových vozů, SUV a elektromobilů značky Ford a luxusních vozů značky Lincoln. Prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company poskytuje finanční služby. Usiluje o vybudování vedoucího postavení v oblastech elektrifikace, autonomní jízdy a mobility. Po celém světě Ford zaměstnává přibližně 199 000 lidí. Další informace o produktech, službách a aktivitách Fordu lze nalézt na www.corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.