Skip to content
Díky spojení údajů z automobilů a ze senzorů lze rozpoznat široké spektrum nebezpečných míst.
Díky spojení údajů z automobilů a ze senzorů lze rozpoznat široké spektrum nebezpečných míst.

Tisková zpráva -

Digitální nástroj „RoadSafe“ od Fordu umožní řidičům vyhnout se skrytému nebezpečí. Využívá technologii online připojení zabudovaného ve vozech

  • Společnost Ford ve spolupráci s konsorciem spolufinancovaným britskou agenturou pro inovace Innovate UK vyvíjí technologii pro předvídání míst dopravních nehod na základě dat z propojených vozidel, senzorů na silnicích a hlášení o nehodách.
  • Panel nazvaný „RoadSafe“ zároveň poskytuje úřadům cenné informace ke zlepšení dopravní infrastruktury
  • Nástroj se aktuálně testuje ve více než dvou stovkách automobilů

PRAHA, 22. září 2021 – Ať už jde o odvoz dětí do školy, cestu do práce nebo jízdu na velký nákup, všichni známe úseky, kde je za volantem potřeba zvláštní obezřetnost. Někdy je dokonce lepší se problematickým místům zcela vyhnout, chce-li mít člověk jistotu, že bezpečně dorazí do cíle.

Ford nyní vyvinul nový digitální nástroj „RoadSafe“, který upozorňuje řidiče na nebezpečná místa a úřadům poskytuje údaje, na jejichž základě lze rozhodnout o provedení dopravních opatření.

Inteligentní algoritmus zpracovává anonymizovaná data z několika zdrojů: vozidel vybavených online připojením, senzorů umístěných v okolí silnic a hlášení dopravních nehod. Z nich potom určuje místa s vyšším rizikem vzniku dopravní nehody a zobrazuje je na mapě.

„V každém městě jsou místa s vyšší pravděpodobností nehody, ať už kvůli nevhodně umístěnému značení, neopravenému výmolu nebo křižovatkám stavěným na mnohem slabší provoz, než jaký panuje dnes,“ říká Jon Scott, vedoucí projektu City Insights v rámci evropské sekce Ford Mobility.

Bezpečnější silnice pro všechny

Digitální nástroj „RoadSafe“ je vyvrcholením čtyřletého výzkumu Fordu, na jehož financování se podílelo několik britských institucí. Obsahuje různé vrstvy dat včetně historických údajů o dopravních nehodách a také algoritmus, který hodnotí nebezpečnost jednotlivých úseků veřejných komunikací na základě pokročilé datové analýzy. Úseky jsou označeny barevně podle míry rizika. Červená představuje nejvyšší pravděpodobnost nehody, žlutá nejnižší.

Vozy vybavené palubním online připojením zaznamenávají údaje o brzdění, akceleraci a změnách směru, zatímco silniční senzory Vivacity sledují toky dopravních proudů. Za pomoci strojového učení jsou tyto senzory schopné rozpoznat události, které jen těsně neskončily nehodou, stejně jako analyzovat pohybové vzorce zranitelných účastníků provozu i vozidel bez online připojení. Všechna data jsou anonymizována a videozáznamy se likvidují přímo u zdroje, takže zvýšení bezpečnosti provozu není vykoupeno narušením soukromí.

Díky spojení údajů z automobilů a ze senzorů lze rozpoznat široké spektrum nebezpečných míst. Může se jednat o úseky, kde motorová vozidla projíždějí příliš blízko cyklistů, špatně umístěné autobusové zastávky či nevhodně navrženou infrastrukturu – typicky kruhové objezdy a křižovatky, které jsou pro řidiče matoucí či nepřehledné.

Firmám a správcům vozových parků může „RoadSafe“ pomoci optimalizovat pravidelné trasy nebo varovat řidiče, když se nacházejí v nebezpečném úseku. Systém je univerzálně aplikovatelný a škálovatelný pro menší obce i velkoměsta. Při větším rozšíření by mohl významně přispět ke snížení nehodovosti.

Aktuálně se nástroj testuje na území širšího Londýna a hrabství Oxfordshire. Do zkoušek je na dobrovolné bázi zapojeno vice než 200 osobních a lehkých užitkových automobilů.

V budoucnu by podobná technologie mohla sloužit i cestujícím v autonomních vozech. Ty by díky ní mohly předvídat nebezpečné situace s ještě větším předstihem a přizpůsobit tomu své chování v provozu.

                                                                            # # #

1 https://data.gov.uk/dataset/cb7ae6f0-4be6-4935-9277-47e5ce24a11f/road-safety-data

Témata

Značky


Ford of Europe zajišťuje výrobu, servis a prodej automobilů značky Ford na 50 trzích. Zaměstnává přibližně 45 000 lidí v závodech, které zcela vlastní, a v konsolidovaných joint venture podnicích, respektive přibližně 58 000 lidí při započítání nekonsolidovaných podniků. Vedle finanční společnosti Ford Motor Credit Company zastřešuje Ford Europe také Ford Customer Service Division (divizi péče o zákazníky) a 18 výrobních závodů. První vozy Ford byly dodány do Evropy již v roce 1903 – tedy v roce, kdy byla založena samotná Ford Motor Company. Výroba vozů Ford v Evropě byla zahájena v roce 1911.

O společnosti Ford Motor Company

Ford Motor Company (NYSE: F) je globální společnost se sídlem v Dearbornu ve státě Michigan, která se zavázala pomáhat budovat lepší svět, kde se každý člověk může svobodně pohybovat a plnit si své sny. Firemní plán Ford+, zaměřený na růst a tvorbu hodnot, kombinuje stávající silné stránky, nové schopnosti a dlouhodobě budované vztahy se zákazníky s cílem obohatit jejich zážitky a prohloubit jejich loajalitu. Ford navrhuje, vyrábí, prodává a servisuje kompletní řadu stále více elektrifikovaných osobních a užitkových vozidel vybavených permanentním online připojením: Užitkové a osobní vozy Ford a luxusní vozy Lincoln. Společnost usiluje o vedoucí pozici v oblasti elektrifikace, online automobilových služeb a řešení mobility včetně technologie autonomního řízení, a poskytuje finanční služby prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company. Ford zaměstnává po celém světě přibližně 186 000 lidí. Další informace o společnosti, jejích produktech a společnosti Ford Motor Credit Company jsou k dispozici na adrese corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.