Skip to content
Senzory zabudované v parkovišti umožňují vozům zaparkovat bez přítomnosti řidiče.
Senzory zabudované v parkovišti umožňují vozům zaparkovat bez přítomnosti řidiče.

Tisková zpráva -

Ford ukazuje budoucnost parkování. Auta projedou parkovištěm a zajedou na místo bez přítomnosti řidiče

Hledání parkovacího místa může být někdy na dlouhé lokte – a když už se ho podaří najít, mnohdy bývá těžké do něj zajet, protože okolní auta stojí příliš blízko. Řešení? Nechat to na samotném automobilu.

V rámci projektu zastřešeného německým Sdružením automobilového průmyslu navázal Ford spolupráci s poskytovateli infrastruktury a technologickými firmami včetně společnosti Bosch. Cílem partnerství je demonstrovat komunikaci mezi parkovací infrastrukturou a automobilem vybaveným online připojením. Prostřednictvím aplikace může řidič nechat svůj vůz zaparkovat automaticky, aniž by v něm seděl.

Technologii, která se aktuálně nachází ve výzkumné fázi, by mohlo být možné využívat také k vyslání vozu do automyčky nebo k nabíjecí stanici. Na autosalonu IAA, který se koná v Mnichově ve dnech 6. až 12. září, předvede Ford automatizované parkování v praxi.

Evropské normy stanovují rozměry běžného parkovacího místa 2,44 m na šířku a 4,88 m na délku. Auta se však během let postupně zvětšují, zatímco parkovací místa zůstávají pořád stejně velká. Technologie automatického parkování umožňuje zaparkovat na dané parkovací ploše o 20 procent vozidel více, protože není nutné ponechávat mezi nimi prostor k otevření dveří.

Jak to funguje

Na parkovišti podporujícím automatické parkování je rozmístěna soustava senzorů, které řídí pohyb vozů. Dochází tak ke komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Senzory zabudované v parkovišti sledují pohyb vozu a navádějí ho k parkovacímu místu. Pokud zaznamenají v jeho jízdní dráze jakoukoliv překážku, okamžitě vydají pokyn k zastavení. Řidič po příjezdu na parkoviště pouze odstaví vůz ve vyznačeném prostoru a prostřednictvím mobilní aplikace FordPass udělí pokyn k zahájení automatického navádění.*

Po zaparkování se automobil navíc může stát osobní schránkou pro doručování zásilek. Kurýrní služba je uloží do zavazadlového prostoru zákazníkova vozu. Jeho odemknutí i opětovné uzamknutí proběhne automaticky s využitím palubního online připojení. Očekává se, že další vývoj online automobilových funkcí přinese do budoucna zákazníkům ještě více komfortu a výhod.

Prostřednictvím aplikace FordPass si řidič při odjezdu vyžádá i opětovné přistavení vozu do nástupního prostoru. Zcela tak odpadá zdlouhavý pěší přesun po rozlehlém parkovišti, nejednou spojený s hledáním zaparkovaného automobilu.

Potřebné senzory lze zabudovat i do stávajících parkovišť. Optimálního využití kapacity by se však dosáhlo při jejich začlenění už ve fázi projektové přípravy nových parkovišť.

Automatizované parkování by mohly využívat i mnohé vozy, které se již prodávají. Stačí, aby byly vybaveny samočinnou převodovkou, elektronickým stabilizačním systémem, elektrickou parkovací brzdou a elektrickým posilovačem řízení. Jediným dalším potřebným prvkem je jednotka zajišťující inteligentní komunikaci.

Již začátkem srpna Ford oznámil otevření Laboratoře inteligentního parkování v Detroitu, což je specifický areál určený ke zkouškám pokročilých logistických, parkovacích a nabíjecích technických řešení. Bude otevřen spolupráci s průkopníky v těchto oblastech při simulaci reálných scénářů.

Citace

„Z ukázky je zřejmé, že parkování bez řidiče je realitou a že jeho přínosy se neomezují jen na komfort a časovou úsporu. Parkování na letištích, v centrech měst nebo u sportovních areálů by díky bezkontaktnímu vjezdu, platbě i výjezdu mohlo v dohledné době být mnohem efektivnější. Nekonečné kroužení aut po parkovištích při hledání vhodného místa se brzy stane minulostí.“

Joseph Urhahne, oddělení výzkumu automatizovaného řízení, Ford of Europe


Na video se můžete podívat níže:


Témata

Značky


Ford of Europe zajišťuje výrobu, servis a prodej automobilů značky Ford na 50 trzích. Zaměstnává přibližně 45 000 lidí v závodech, které zcela vlastní, a v konsolidovaných joint venture podnicích, respektive přibližně 58 000 lidí při započítání nekonsolidovaných podniků. Vedle finanční společnosti Ford Motor Credit Company zastřešuje Ford Europe také Ford Customer Service Division (divizi péče o zákazníky) a 18 výrobních závodů. První vozy Ford byly dodány do Evropy již v roce 1903 – tedy v roce, kdy byla založena samotná Ford Motor Company. Výroba vozů Ford v Evropě byla zahájena v roce 1911.

O společnosti Ford Motor Company

Ford Motor Company (NYSE: F) je globální společnost se sídlem v Dearbornu ve státě Michigan, která se zavázala pomáhat budovat lepší svět, kde se každý člověk může svobodně pohybovat a plnit si své sny. Firemní plán Ford+, zaměřený na růst a tvorbu hodnot, kombinuje stávající silné stránky, nové schopnosti a dlouhodobě budované vztahy se zákazníky s cílem obohatit jejich zážitky a prohloubit jejich loajalitu. Ford navrhuje, vyrábí, prodává a servisuje kompletní řadu stále více elektrifikovaných osobních a užitkových vozidel vybavených permanentním online připojením: Užitkové a osobní vozy Ford a luxusní vozy Lincoln. Společnost usiluje o vedoucí pozici v oblasti elektrifikace, online automobilových služeb a řešení mobility včetně technologie autonomního řízení, a poskytuje finanční služby prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company. Ford zaměstnává po celém světě přibližně 186 000 lidí. Další informace o společnosti, jejích produktech a společnosti Ford Motor Credit Company jsou k dispozici na adrese corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.