Skip to content
Názorný pokus Fordu ukazuje, jak dramaticky se od dob Modelu T zlepšily automobilové světlomety

Tisková zpráva -

Názorný pokus Fordu ukazuje, jak dramaticky se od dob Modelu T zlepšily automobilové světlomety

  • Srovnání reflektorů za poslední století názorně ukazuje, jak dramaticky se zvýšila jejich účinnost
  • Cyklista vzdálený 12 metrů, který by byl před lety pro řidiče téměř neviditelný, je s moderními světly vidět naprosto zřetelně
  • Simulace zopakovala stejný scénář noční jízdy se šesti modely značky Ford spadajícími do časového rozmezí 109 let
  • Automobilové světlomety se vyvinuly z mihotajících plynových svítilen až k moderním výbojkovým a LED zdrojům
  • Světla se dnes přizpůsobují rychlosti jízdy i okolním podmínkám. Automobily mohou dokonce v noci samy začít brzdit, pokud zaznamenají například chodce
  • V budoucnu bude stále více modelů využívat LED technologii

/V Praze, 8. února 2017/ Díky současné podobě automobilového osvětlení lze říci, že řidiči žijí ve věku „osvícenství“. Výkonnost moderních světlometů ostře kontrastuje s podmínkami panujícími v dobách našich rodičů a prarodičů.

Názorně to ukazuje soubor fotografií, které zachycují stejnou scénu pozorovanou ze šesti různých modelů – od Fordu Model T z roku 1908 až po nový Ford Mustang. Cyklista na snímcích je vždy vzdálen od vozu pouhých 12 metrů.

Řidiči vozů Model T, jichž se v letech 1908–1927 prodalo více než 15 milionů, museli před jízdou za snížené viditelnosti nejprve zažehnout acetylenové svítilny. Dnešní řidiči mají naproti tomu k dispozici nejen jasné výbojkové nebo LED světlomety, ale dokonce i technologie, které mohou začít automaticky brzdit, vstoupí-li do jízdní dráhy chodec.

„V oblasti osvětlovacích zařízení jsme vystoupili z doby temna,“ řekl Michael Koherr, odborník Fordu z oddělení výzkumu světel. „Je neuvěřitelné, jak zásadní měrou tyto změny zvýšily bezpečnost provozu i komfort řidiče.“

Výbojkové reflektory, jimiž disponuje Ford Mustang, mají přibližně třikrát vyšší svítivost než halogenové žárovky. Podobně jako vyspělé LED světlomety na jiných modelech Fordu, včetně luxusního SUV Edge, produkují i výbojky naplněné xenonem bílé světlo, jehož zásluhou působí až pětkrát jasněji než nažloutlý svit halogenových žárovek.

Dnes se pochopitelně jezdí vyššími rychlostmi než v dobách Modelu T. Řidičům ale pomáhají i doplňkové technologie, díky nimž se osvětlení přizpůsobuje rychlosti jízdy nebo aktuálním světelným podmínkám. Reflektory se navíc dnes konstruují tak, aby na hranici osvětlené oblasti nevytvářely ostrý přechod světla a tmy. Vzdálené objekty se tak náhle „nezjeví“ před vozem, ale vynořují se v zorném poli postupně.

„V budoucnu se budeme na automobilech stále častěji setkávat s LED osvětlením, jehož vlastnosti mohou pomoci řidičům neztrácet pozornost,“ řekl Koherr. „Pracujeme také na nové formě bodového osvětlení, která by zvýraznila chodce, cyklisty nebo velká zvířata ve směru jízdy. Systém na bázi infračervené kamery dokáže zachytit a sledovat lidi nebo větší zvířata na vzdálenost až 120 metrů.“

*Fotografie byly pořízeny v automobilovém muzeu Fordu v britském Dagenhamu. Vozy Ford Model T z roku 1908, Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, v prodeji od r. 1959), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) a Ford Mustang GT (2016) osvětlovaly scénu ze vzdálenosti přibližně 12 metrů. Všechny snímky byly pořízeny se shodným nastavením fotoaparátu: ISO 1600, čas 1/13, clona f/9. 

Témata

Značky


Ford Motor Company je společnost s celosvětovou působností. Ústředí má v Dearbornu v americkém státě Michigan. Zabývá se výrobou automobilů a individuální mobilitou v širším smyslu. Po celém světě má 62 výrobních závodů a zaměstnává přibližně 201 000 lidí. Její hlavní náplní je navrhování, výroba, prodej a údržba osobních i užitkových vozů značek Ford a Lincoln. V zájmu rozšiřování svého obchodního modelu Ford nicméně aktivně vyhledává nové příležitosti. Proto investuje do oblastí elektrifikace, autonomní jízdy a mobility. Prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company zároveň Ford poskytuje finanční služby. Další informace o produktech, službách a aktivitách Fordu lze nalézt na www.corporate.ford.com.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Související příběhy

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.