Skip to content
První Mustang GTD v historii: Nový Ford pohání špičková technika na nejvyšší světové úrovni. Výkonný vůz pro silniční provoz, který je připraven porazit ty nejlepší

Tisková zpráva -

První Mustang GTD v historii: Nový Ford pohání špičková technika na nejvyšší světové úrovni. Výkonný vůz pro silniční provoz, který je připraven porazit ty nejlepší

  • Mustang® GTD je nejodvážnější a nejpokročilejší Mustang všech dob, limitovaná edice výkonného vozu legálního pro silniční provoz, který byl navržen souběžně se závodním Mustangem GT3 a je připraven postavit se nejlepším výkonným vozům světa.
  • Navržen pro jízdu na hranici možností: Rozsáhlé použití uhlíkových vláken na karoserii, první odpružení svého druhu, které upravuje nastavení pružení a jízdní výšky pro podmínky na okruhu nebo na silnici, aktivní aerodynamika, přeplňovaný osmiválec s unikátním systémem suché olejové vany, osmistupňová dvouspojková převodovka na zadní nápravě a hnací hřídel z uhlíkových vláken pro téměř ideální rozložení hmotnosti, hořčíková kola, volitelný titanový výfuk a karbon-keramické brzdy společně vytvářejí agilní a mimořádně výkonný Mustang.
  • Technologie Mustangu GTD, jehož cílem je výkon přes 800 koní* a čas pod 7 minut na Nürburgringu, přesahuje rámec toho, co je povoleno v závodních vozech.

PRAHA, 18. srpna 2023 - Uvnitř plechové garáže skryté za budovou větrného tunelu v Allen Parku v Michiganu se v roce 2021 sešla hrstka členů týmu, aby po pracovní době splnila novou misi, která na papíře vypadala jako nesplnitelný sen: navrhnout Mustang, který by se vyrovnal nejlepším evropským sportovním vozům.

Právě dnes má premiéru zcela nový Ford Mustang® GTD 2025, technologicky vyspělý vůz inspirovaný Mustangem GT3, který se příští rok zúčastní závodu v Le Mans. Nekompromisní ve svém dědictví, neuvěřitelný ve svém výkonu. Jeho dynamicky tvarovaná široká karoserie převážně z uhlíkových vláken a vyčnívající zadní křídlo říkají vše na první pohled. Takový Mustang tu ještě nebyl.

"Mustang GTD boří všechny zažité představy o supersportu," řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel společnosti Ford. " Tohle je pro nás naprostá změna v přístupu k vývoji vozu. Nenavrhli jsme silniční vůz pro okruh, ale závodní vůz pro silnici. Mustang GTD přebírá technologie z našeho závodního vozu Mustang GT3, balí je do karoserie Mustangu z uhlíkových vláken a přenáší je na silnici."

Každá část Mustangu GTD je účelně navržena. Každý tvar je řízen funkcí. Je navržen tak, aby dokázal jedinou věc: jezdit po trati rychleji, a to s více technologiemi než závodní vozy, z nichž vychází. Mustang GTD vyvinula řada stejných lidí, kteří stojí za závodními vozy Ford Mustang a vítězným vozem GT v Le Mans. Je postaven tak, aby byl nejrychlejším silničním Mustangem všech dob.
  
Mustang GTD je přisátý k asfaltu díky ohromujícímu přítlaku aktivní aerodynamiky a obrovské přilnavosti obrovských pneumatik připevněných k pokročilému zavěšení s duální světlou výškou krátkých ramen vpředu a víceprvkovému zavěšení vzadu. Díky karbon-keramickým brzdám zastavuje s naprostou suverenitou, je vybaven 8stupňovou dvouspojkovou převodovkou umístěnou na zadní nápravě a lehkou hnací hřídelí z uhlíkových vláken, která zajišťuje rozložení hmotnosti téměř 50/50. Vše navíc pohání s ďábelskou rychlostí až symfonicky znějící přeplňovaný 5,2litrový osmiválec, jehož cílový výkon se odhaduje na 800 koní.

"Jsme posedlí závodní technologií pod jeho slupkou. To, co ho pohání, je ještě přesvědčivější než to, co vidíte, když vás míjí," řekl Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance Motorsports. "Když se podíváte na techniku, aerodynamiku a fungování pohonné jednotky, Mustang GTD je raketou na silnici."

Pokračování odkazu vítězů Le Mans

Mustang GTD se zrodil z konceptu závodního vozu Mustang GT3, který se příští rok vrátí do Le Mans, a bude vrcholem rodiny Mustangů, která nyní zahrnuje jak silniční, tak závodní vozy určené pouze pro okruhy. Do této rodiny patří nedávno odhalený Mustang GT4, Mustang GT3 a také připravovaný závodní speciál Mustang Dark Horse R a další. Všechny budou pokračovat v postavení Mustangu jako nejvíce nasazované a nejúspěšnější závodní značky společnosti Ford a budou brázdit ulice a tratě po celém světě. Název GTD pro nejnovější Mustang odkazuje na závodní třídu IMSA "GTD" pro vozy, které jsou postaveny podle technických předpisů FIA GT3.

Mustang GTD, navržený a zkonstruovaný ve spolupráci společností Ford a Multimatic**, která vyvinula modely Mustang GT3, Mustang GT4 a Ford GT, jenž zvítězil v Le Mans, představuje vyvrcholení desetiletí technického pokroku, který byl výsledkem neustálého učení se v závodním prostředí. Je vyroben s rozmyslem a precizností a je předurčen k tomu, aby se stal ikonickou součástí historie vozů Mustang a Ford.

"Mustang GTD představuje to nejlepší z Ford Motor Company a to, co náš tým potřebuje dělat každý den," řekl Farley. "Takhle to dopadne, když vezmeme to, v čem jsme dobří, a posuneme hranice, abychom zjistili, kde se ta bublina zastaví. Představuje podstatu transformace, kterou ve Fordu procházíme, od softwaru po speciální edice vozů."

Vypilován pro maximální využití vzduchu

Design Mustangu GTD je čistě účelový. Každá linie je zaměřena na aerodynamický výkon, od předního splitteru, přes odvětrávanou kapotu a blatníky až po hydraulicky ovládané aktivní zadní přítlačné křídlo připevněné na C sloupku.

Mustang GTD využívá výhod rozsáhlého použití panelů karoserie z uhlíkových vláken ke snížení hmotnosti, snížení těžiště a zlepšení odezvy. Blatníky, kapota, kryt, který nahrazuje víko zavazadlového prostoru, prahy dveří, přední splitter, zadní difuzor a střecha jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, na přání se dodává přední a zadní maska z uhlíkových vláken.   
  
Dostupný aerodynamický paket, který zahrnuje komplexní aerodynamický kryt podvozku, je rovněž proveden z uhlíkových vláken a zahrnuje prvky, které byly poprvé použity v automobilových závodech, a také některé technologie, které by byly v závodech nelegální, jako jsou hydraulicky ovládané přední klapky pro řízení proudění vzduchu pro aerodynamickou rovnováhu v koordinaci s aktivním zadním křídlem.
   
Tam, kde dříve býval zavazadlový prostor, je nyní poloaktivní odpružení, řídící systém hydrauliky a systém chlazení, který využívá závodními vozy inspirovaný kryt, jež nahrazuje víko zavazadlového prostoru a obsahuje dvě nasávací mřížky, které přes výměníky tepla přivádějí vzduch ze zadního skla do tohoto prostoru.

"Náš konstrukční tým spolupracoval s konstrukčním týmem Mustangu GT3 a týmem pro aerodynamiku a sdílel řešení mezi závodním a silničním vozem a naopak," řekl Anthony Colard, manažer designu Ford Performance, "Jedná se o design plně podřízený aerodynamice."

Extrémní výkon a technologie

Mustang GTD využívá speciálně vyvinutý přeplňovaný osmiválec 5,2 litru se dvěma přívody vzduchu a poprvé v silničním Mustangu namontovaný olejový systém se suchou olejovou vanou, který pomáhá udržovat motor mazaný i během vytrvalého a náročného projíždění zatáček. Nejvyšší otáčky motoru přesahující 7 500 ot/min generují výjimečný zvukový projev prostřednictvím titanového výfukového systému s aktivními ventily.

Veškerý výkon motoru je přenášen na zadní kola prostřednictvím hnací hřídele z uhlíkových vláken připojené k 8stupňové převodovce v uspořádání transaxle pro rozdělení hmotnosti téměř 50/50 mezi přední a zadní kola.

Výjimečné výkony Mustangu GTD dále zvyšuje nejmodernější poloaktivní odpružení, které může měnit tuhost pružin i světlou výšku. Technologie adaptivních tlumičů se spojkovým ventilem a hydraulicky ovládaným odpružením s dvojí intenzitou a výškou pružení poskytuje dva jedinečné režimy, které nezávisle na sobě zvyšují výkon na silnici i na závodním okruhu. Nastavení odpružení umožňuje snížit jízdní výšku v režimu Track o téměř 40 mm a celkově má téměř o čtyři palce širší rozchod kol než Mustang GT.

Přední zavěšení poskytuje zvýšenou boční tuhost a lepší kinematiku, zejména při průjezdu zatáčkami s vysokou rychlostí. Zadní zavěšení je vybaveno integrální architekturou tlačných tyčí a vahadel, kde jsou vnitřní tlumiče Adaptive Spool Valve a vinuté pružiny uspořádány do vodorovného kříže a integrovány s pevným, tuhým a hmotnostně úsporným trubkovým pomocným rámem ve stylu závodních vozů. Jedinečná architektura vytváří poměr pohybu od tlačné tyče k tlumiči 1:1, takže vůz přesně reaguje na podmínky na trati.  
   
"Na naši práci na Mustangu GTD jsme nesmírně hrdí," řekl Larry Holt, výkonný viceprezident Multimatic Special Vehicle Operations. "Představuje naši nejmodernější technologii odpružení DSSV se spojkovými ventily, s vlastnostmi, které nejsou povoleny ani při závodech. Mustang GTD nastavuje nová měřítka pro silniční závodní vozy a my se nemůžeme dočkat, až klienti zažijí vzrušení z jeho řízení."

Přilnavost k vozovce a stabilitu v zatáčkách zajišťují Mustangu GTD přední pneumatiky o šířce 325 milimetrů - stejně široké jako zadní pneumatiky Fordu GT - zatímco zadní mají šířku 345 milimetrů a jsou osazeny na 20palcových kovaných hliníkových kolech nebo volitelných kovaných hořčíkových ráfcích. Hořčíková kola nabízejí ideální kombinaci hmotnosti a odolnosti a mají podobný design jako závodní Mustang GT3.  
   
Za těmito koly jsou masivní karbon-keramické brzdy BremboTM, které jsou optimalizovány pro odvod tepla, což vede k důraznějšímu a konzistentnějšímu zastavení hlouběji v brzdné zóně. Teplo ze zadních brzd je odváděno pomocí chladicích kanálů umístěných pod zadním zavěšením.   
   
Mustang GTD je vybaven novou technologií Ford s variabilní kontrolou trakce v režimu Track. Ta umožňuje řidiči posouvat hranice možností vozu pomocí modulace výkonu motoru a intenzity zásahu kontroly trakce. Úpravy lze provádět, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu, což mu umožňuje přizpůsobit podmínky na trati svým jízdním schopnostem.   
   
Mustang GTD využívá pokročilou elektronickou architekturu převzatou z nového Mustangu sedmé generace, která umožňuje bezproblémovou konektivitu, nesčetné množství personalizovaných jízdních režimů a aktualizace softwaru na dálku.

Interiér

V interiéru jsou hojně zastoupeny prémiové materiály včetně čalounění broušenou kůží Miko v kombinaci s kůží a uhlíkovými vlákny, zatímco digitální displeje poskytují řidiči všechny potřebné informace pro dokonalou kontrolu celého vozu. Sedadla Recaro optimalizovaná pro okruhové ježdění mohou být doplněny volitelnými titanovými pádly řazení, které vznikají pomocí 3D tisku, otočným voličem převodovky a štítkem s pořadovým číslem vozu, vyrobenými z titanových částí vyřazeného letounu Lockheed Martin F-22.

Mustang GTD bude nabízen v několika barevných provedeních a s možností zvolit některý ze speciálních designových sad, které pozvednou celkový vzhled vozu na zcela novou úroveň. Vůz lze ovšem objednat v jakékoliv barvě, přesně podle přání zákazníka. To umožní zákazníkům vytvořit z nového Mustangu GTD skutečně jedinečný vůz.

Výroba Mustangu GTD bude limitovaná, předpokládaná cena je 300 tisíc dolarů. První vozy budou k dispozici na přelomu let 2024 a 2025.

Zájemcům dopročujeme pro více informací navštívit stránky ford.com

Témata


Ford, globální americká společnost, která je již více než 100 let pevně spjata s Evropou, usiluje o svobodu pohybu, která jde ruku v ruce s péčí o planetu a o sebe navzájem. Plán společnosti Ford+ s obchodními jednotkami Model e, Ford Pro a Ford Blue urychluje její evropskou transformaci směrem k plně elektrické a uhlíkově neutrální budoucnosti v roce 2035. Společnost se vydává vpřed s novými odvážnými elektromobily, z nichž každý je navržen s ohledem na evropské řidiče, a inovacemi ve službách, které pomáhají lidem spojovat se, komunitám růst a firmám prosperovat. Prodej a servis vozů Ford na 50 jednotlivých evropských trzích zahrnuje také činnost společnosti Ford Motor Credit Company, divize zákaznických služeb Ford a 14 výrobních závodů (osm plně vlastněných a šest nekonsolidovaných závodů ve společném podniku) se čtyřmi centry v Kolíně nad Rýnem v Německu, ve Valencii ve Španělsku a ve společném podniku v Craiově v Rumunsku a v Kocaeli v Turecku. Společnost Ford zaměstnává přibližně 34 000 lidí ve svých plně vlastněných závodech a konsolidovaných společných podnicích a přibližně 54 000 lidí včetně nekonsolidovaných podniků v celé Evropě. Další informace o společnosti, jejích produktech a úvěru Ford Credit jsou k dispozici na adrese www.corporate.ford.com

O společnosti Ford Motor Company

Ford Motor Company (NYSE: F) je globální společnost se sídlem v Dearbornu ve státě Michigan, která se zavázala pomáhat budovat lepší svět, kde se každý člověk může svobodně pohybovat a plnit si své sny. Firemní plán Ford+, zaměřený na růst a tvorbu hodnot, kombinuje stávající silné stránky, nové schopnosti a dlouhodobě budované vztahy se zákazníky s cílem obohatit jejich zážitky a prohloubit jejich loajalitu. Společnost Ford vyvíjí a dodává inovativní, oblíbené pick-upy a SUV vozy Ford, užitkové dodávky a luxusní vozy Lincoln, jakož i pokročilé služby konektivity. Kromě toho si Ford buduje vedoucí postavení v oblasti řešení mobility, včetně technologie autonomního řízení, a poskytuje finanční služby prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company. Ford zaměstnává po celém světě přibližně 182 000 lidí. Další informace o společnosti, jejích produktech a společnosti Ford Motor Credit Company jsou k dispozici na adrese corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.