Skip to content
Za růstem podílu automatických převodovek stojí jejich vzrůstající obliba u zákazníků
Za růstem podílu automatických převodovek stojí jejich vzrůstající obliba u zákazníků

Tisková zpráva -

Rostoucí obliba automatických převodovek ukazuje směr k elektrifikované budoucnosti

/V Praze, 13. července 2020/ – Stále více evropských řidičů se rozhoduje pro automobily s automatickou převodovkou. Vyplývá to z aktuálních obchodních výsledků značky Ford.

Za pouhé tři roky se podíl osobních a užitkových vozů s automatickou převodovkou na celkových prodejích značky Ford v Evropě více než ztrojnásobil, z 10,4 procenta v roce 2017 na 31,3 procent za první měsíc roku 2020.1

„K mnoha přednostem automatických převodovek patří i to, že umožňují řidičům využívat nejmodernější asistenční technologie, které usnadňují a zpříjemňují vše od parkování až po jízdu v kolonách,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i do budoucna, kdy budou lidé ve větší míře přesedat do elektromobilů a z automatických převodovek se tak stane norma.“

Ford nabízí automatické převodovky již déle než 70 let. Dnešní vyspělá technika je však na hony vzdálená průkopnické skříni Ford-O-Matic, která disponovala pouze třemi rychlostními stupni.

Moderní „automaty“ se vyznačují mnoha přednostmi. Mimo jiné přispívají k nižší hlučnosti v kabině nebo pomáhají zmírňovat nevolnost, která některé lidi při cestování automobilem postihuje. Navíc umožňují využívat podpůrné technologie jako adaptivní tempomat se schopností úplného zastavení a opětovného rozjezdu v koloně nebo plně samočinné parkování, při němž řidič pouze drží stisknuté tlačítko.2

Prostřednictvím mobilní aplikace FordPass lze dokonce u vybraných vozů s automatickou převodovkou nastartovat na dálku, což umožňuje před odjezdem vychladit nebo vyhřát prostor pro cestující na příjemnou teplotu.3

Prosazují se i ve vozech nižších tříd

Za růstem podílu automatických převodovek stojí jejich vzrůstající obliba u zákazníků v segmentech nižší, kompaktní a střední třídy.

Například u modelu Focus dosáhl podíl automatických skříní v lednu letošního roku 30,9 %, zatímco v roce 2017 to bylo pouhých sedm procent.

Rovněž modely Fiesta a Puma lze nyní objednávat s automatickou převodovkou. Ta je ve srovnání s „automatem“ nabízeným ve Fiestě dříve až o 15 procent úspornější.3

Dodávky s automatem na vzestupu

Rychlostní skříně s automatickým řazením úspěšně pronikají rovněž do užitkových vozů. Zatímco v roce 2017 mělo touto převodovku 13,4 % prodaných užitkových vozů Ford, letos v lednu jejich podíl vzrostl až na 31 procent.

Konkrétně v případě řady Transit vzrostl podíl verzí vybavených automatickou převodovkou z 4,7 % v roce 2017 na 19 procent v lednu 2020.

Z pěti největších trhů evropského Fordu mají „automaty“ nejvyšší podíl v Německu. Následuje Francie, Spojené království, Španělsko a Itálie.

Další vývoj

Automatické převodovky ukazují směr k elektrifikované budoucnosti, v níž automobily nebudou vyžadovat řazení převodových stupňů, a v delším horizontu až k autonomním vozům.

Nový elektrický Mustang Mach-E lze ve většině situací ovládat jediným pedálem. Rekuperační brzdění, které se spouští při uvolnění akcelerátoru, lze totiž nastavit na takovou intenzitu, že brzdový pedál není při jízdě prakticky zapotřebí.

1. Do datové analýzy byly zahrnuty následující modely prodávané na 20 hlavních evropských trzích: C-MAX, EcoSport, Fiesta, Focus, Galaxy, Mondeo, Mustang, Ranger, S‑MAX, Tourneo Connect, Tourneo Custom, Transit, Transit Connect a Transit Custom. Modely Edge a Kuga do analýzy zahrnuty nebyly, protože pro ně nebyly k dispozici kompletní údaje o podílech převodovek. V analýze je započítán jistý podíl „neznámých“ tam, kde pro některé modely nebyly k dispozici kompletní údaje. Hodnoty těchto neznámých jsou 10,6 % (2017), 4,8 % (2018), 0,7 % (2019), 0,9 % (2020). Údaje za rok 2020 zahrnují leden.

2. Pokud vůz zastaví na déle než tři sekundy, musí řidič udělit pokyn k opětovnému rozjezdu stiskem tlačítka „RES“ nebo sešlápnutím akcelerátoru. Asistenční systémy jsou podpůrné. Nenahrazují úsudek a pozornost řidiče a nezbavují ho povinnosti ovládat vůz.

3. V zemích, kde to umožňuje legislativa. S nastartovaným vozem nelze odjet, pokud v něm není přítomen klíč.

4. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 byly naměřeny podle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EC) 692/2008 v aktuálním znění. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se vztahují na daný model, nikoliv na konkrétní kus. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců. Vedle konstrukčních vlastností vozu ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva také jízdní styl řidiče i další netechnické faktory. CO2 patří k nejvýznamnějším skleníkovým plynům, způsobujícím globální oteplování. Od 1. září 2017 se typové schválení některých nových automobilů řídí procedurou WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) dle (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Jde o nový, realističtější způsob měření spotřeby paliva a emisí CO2. Od 1. září 2018 WLTP začal nahrazovat dříve používaný cyklus NEDC. Během přechodného období budou hodnoty zjištěné dle WLTP vztahovány k NEDC. V důsledku změny metodiky měření se objeví určité rozdíly oproti dříve udávaným hodnotám spotřeby paliva a emisí CO2.

Fiesta Výkon (k) Emise CO2 od (g/km NEDC) Spotřeba paliva od (l/100 km NEDC) Emise CO2 od (g/km WLTP) Spotřeba paliva od (l/100 km WLTP)
1.0 EcoBoost
7st. automat
125 104 4,6 127 5,6
Puma Výkon (k) Emise CO2 od (g/km NEDC) Spotřeba paliva od (l/100 km NEDC) Emise CO2 od (g/km WLTP) Spotřeba paliva od (l/100 km WLTP)
1.0 EcoBoost
7st. automat
125 110 4,9 137 6,0

Témata

Značky


Ford Motor Company je společnost s celosvětovou působností. Navrhuje, vyrábí a prodává kompletní sortiment osobních vozů, užitkových vozů, SUV a elektromobilů značky Ford a luxusních vozů značky Lincoln. Prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company poskytuje finanční služby. Usiluje o vybudování vedoucího postavení v oblastech elektrifikace, autonomní jízdy a mobility. Po celém světě Ford zaměstnává přibližně 199 000 lidí. Další informace o produktech, službách a aktivitách Fordu lze nalézt na www.corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.