Skip to content
Svěřili byste svoje zásilky dodávce bez řidiče? Ford a Hermes zkoumají budoucnost doručování

Tisková zpráva -

Svěřili byste svoje zásilky dodávce bez řidiče? Ford a Hermes zkoumají budoucnost doručování

  • Ford oznamuje nový evropský program výzkumu autonomních vozidel ve spolupráci s firemními zákazníky
  • Prvním partnerem, který při doručování „na poslední míli“ nasadí výzkumný prototyp značky Ford, bude rozvážková společnost Hermes
  • Ford je lídrem evropského trhu užitkových automobilů. Nový výzkum se zaměří na škálovatelnou autonomní jízdu. Do roku 2025 dosáhne objem investic Fordu do autonomních vozů přibližně sedmi miliard dolarů

PRAHA, 17. června 2021 – Doručování zboží až domů je dnes ještě běžnější součástí našich životů než dříve – ale způsob, jakým se k nám zásilky dostávají, možná projde výraznou proměnou. Ford nyní oznámil nový evropský program výzkumu autonomních vozidel, jehož cílem je pomoci evropským firmám pochopit, jak by pro ně mohly být samořízené automobily přínosné.

Jedním z prvních partnerů Fordu v tomto projektu se stala přední britská rozvážková společnost Hermes. Za pomoci speciálně upraveného užitkového vozu Ford budou obě strany zjišťovat, jak ostatní účastníci silničního provozu reagují na zdánlivě autonomní vůz.

Ford Transit byl pro tento účel osazen senzory, které napodobují vzhled skutečného autonomního vozidla, a také speciálním sedadlem, z nějž může zkušený řidič vůz bezpečně ovládat, ale pro okolí to vypadá, jako by za volantem nikdo neseděl.

„Vzhledem k tomu, že plánujeme přivést na silnice autonomní vozy, je důležité, abychom mysleli nejen na samotnou technologii, ale i na firmy našich zákazníků,“ řekl Richard Balch, ředitel oddělení autonomních vozů a mobility ve Ford of Europe. „Není lepší způsob, jak poznat, co bude potřeba změnit, než vyzkoušet tyto procesy naživo.“

Ford je již šestým rokem nejprodávanější značkou užitkových vozů v Evropě.1 Společnost věří, že propojením svých zkušeností s poznatky doručovacích firem se jí podaří identifikovat nové příležitosti a modely pro provozování autonomních vozidel. Nyní se jedná zejména o pochopení toho, jak mohou stávající procesy a mezilidské interakce fungovat ve spojení s automatizovanými vozy. Prostředí rozvážkových firem s mnoha interakcemi je k takovému testování ideální.

Povinnosti řidiče užitkového automobilu se mnohdy neomezují na samotné řízení vozu. V rozvážkových či logistických provozech může být řidič pověřen například tříděním či nakládáním zboží, ručním předáváním zásilek příjemcům apod.

V tomto výzkumu nicméně řidič zaujme zcela pasivní roli. Bude pouze řídit. Pěší kurýři, kteří jsou k danému vozu přiděleni, si ho mohou přivolat prostřednictvím mobilní aplikace a na dálku odemknout zadní dveře, jakmile vůz dorazí a zaparkuje na vhodném místě. Uvnitř pak kurýra navedou hlasové pokyny a digitální obrazovky k příslušné schránce obsahující zásilky, které má roznést.

Díky lepšímu pochopení interakce mezi člověkem a vozem bude možné navrhnout takové procesy, které umožní bezpečný a efektivní provoz i bez přítomnosti řidiče.

Dvoutýdenní projekt se společností Hermes navazuje na úspěch jiného testovacího programu Fordu, který na doručení zásilek až k zákazníkovi využil právě pěší kurýry. V prostředí velkoměsta je takový způsob rychlý, ekologicky šetrný a efektivní.

Výzkumná vozidla umožní společnosti Hermes i dalším podnikům začít přemýšlet o tom, jak by jejich týmy mohly pracovat s vozy bez řidiče. V případě společnosti Hermes tento výzkum uživatelského designu zahrnoval vývoj aplikace, která umožní pěším kurýrům přístup k dodávce za účelem vyzvednutí zásilek – což je opět role, kterou by za normálních okolností plnil lidský řidič.

„Jsme rádi, že můžeme s Fordem spolupracovat na tomto zkušebním programu, jehož cílem je zjistit, jaký potenciál mají autonomní vozy a jaký bude jejich význam pro doručování v delším časovém horizontu,“ řekla Lynsey Aston, vedoucí oddělení Product, Innovation and Onboarding ve společnosti Hermes. „Neustále inovujeme, abychom inkubovali a následně zkoumali koncepty jako tento, a těšíme se na první zjištění, která budou nepochybně přínosná pro celé odvětví.“

Výzkumníci Fordu se již zabývají otázkou, jak autonomní vozy hladce začlenit do našeho každodenního života. Vyvíjejí například světelný vizuální jazyk, který ostatním řidičům, chodcům a cyklistům sdělí, co mají autonomní vozidla v úmyslu udělat.

Ford testuje technologii autonomního řízení ve velkých městech po celých Spojených státech. Vrámci svých iniciativ Ford Mobility plánuje do roku 2025 investovat do autonomních vozidel přibližně sedm miliard dolarů (v přepočtu přibližně 146 mld. Kč), z toho pět miliard (104 mld. Kč) od roku 2021 dál.

Autonomní prototypy Ford, vyvíjené ve spolupráci se společností Argo AI, která je v této oblasti technologickým partnerem Fordu, denně jezdí v šesti amerických velkoměstech. V loňském roce umožnil propracovaný samořídicí systém Argo AI autonomní dodávky čerstvých potravin a školních potřeb v rámci charitativního pilotního projektu v Miami na Floridě.

Na video se můžet podívat zde.

                                                               # # #

1 Ford of Europe zveřejňuje výsledky z 20 tradičních evropských trhů, na nichž je zastoupen prostřednictvím svých národních prodejních organizací. Jsou to Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.

Témata

Značky


Ford of Europe zajišťuje výrobu, servis a prodej automobilů značky Ford na 50 trzích. Zaměstnává přibližně 45 000 lidí v závodech, které zcela vlastní, a v konsolidovaných joint venture podnicích, respektive přibližně 58 000 lidí při započítání nekonsolidovaných podniků. Vedle finanční společnosti Ford Motor Credit Company zastřešuje Ford Europe také Ford Customer Service Division (divizi péče o zákazníky) a 18 výrobních závodů. První vozy Ford byly dodány do Evropy již v roce 1903 – tedy v roce, kdy byla založena samotná Ford Motor Company. Výroba vozů Ford v Evropě byla zahájena v roce 1911.

O společnosti Ford Motor Company

Ford Motor Company (NYSE: F) je globální společnost se sídlem v Dearbornu ve státě Michigan, která se zavázala pomáhat budovat lepší svět, kde se každý člověk může svobodně pohybovat a plnit si své sny. Firemní plán Ford+, zaměřený na růst a tvorbu hodnot, kombinuje stávající silné stránky, nové schopnosti a dlouhodobě budované vztahy se zákazníky s cílem obohatit jejich zážitky a prohloubit jejich loajalitu. Ford navrhuje, vyrábí, prodává a servisuje kompletní řadu stále více elektrifikovaných osobních a užitkových vozidel vybavených permanentním online připojením: Užitkové a osobní vozy Ford a luxusní vozy Lincoln. Společnost usiluje o vedoucí pozici v oblasti elektrifikace, online automobilových služeb a řešení mobility včetně technologie autonomního řízení, a poskytuje finanční služby prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company. Ford zaměstnává po celém světě přibližně 186 000 lidí. Další informace o společnosti, jejích produktech a společnosti Ford Motor Credit Company jsou k dispozici na adrese corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Související příběhy

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.