Skip to content
Do průzkumu, který si nechal vypracovat Ford, se zapojilo více než 2000 lidí z Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie.
Do průzkumu, který si nechal vypracovat Ford, se zapojilo více než 2000 lidí z Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie.

Tisková zpráva -

Vystavují vaše sluchátka jiné účastníky provozu nebezpečí? Zvukový experiment Fordu poukazuje na rizika jejich používání

Sluchátka jsou skvělá na nerušený poslech hudby nebo podcastů. Tím, že blokují ruchy na pozadí, také mnoha lidem pomáhají k lepšímu soustředění nebo relaxaci.

Používání sluchátek v silničním provozu může ale být nebezpečné. A nezáleží na tom, zda se jedná o řidiče motorového vozidla, cyklistu, jezdce na elektrické koloběžce či chodce. V některých zemích je proto dokonce zakázáno.1

Nový zvukový experiment Fordu nyní ukázal, že při poslechu hudby ze sluchátek rozpoznají lidé potenciálně nebezpečnou situaci v silničním provozu průměrně o více než čtyři sekundy později než bez nich.

Díky speciálně vyvinuté „8D“ technologii prostorového zvuku se více než 2000 účastníků z několika evropských zemí postupně ocitlo na virtuální ulici, kde se měřila rychlost jejich reakce na potenciálně nebezpečné situace. Po absolvování této zkušenosti většina účastníků uvedla, že v silničním provozu už sluchátka nosit nebude.

Cílem studie bylo upozornit na význam sluchu pro orientaci a správné reakce v silničním provozu. Vznikla v rámci kampaně „Share the Road“, jejímž prostřednictvím chce Ford přispět k většímu vzájemnému porozumění mezi jednotlivými skupinami uživatelů veřejných komunikací.

Průzkum

Do průzkumu, který si nechal vypracovat Ford, se zapojilo více než 2000 lidí z Francie, Itálie, Německa, Španělska a Velké Británie.

Většina respondentů uvedla, že při přepravě z místa na místo sluchátka používá. Účast na nehodě nebo na situaci, která nehodou neskončila jen díky štěstí, připustilo 56 procent dotazovaných, přičemž 27 procent z této skupiny mělo v onom kritickém okamžiku nasazena sluchátka.

Následně byli účastníci vyzváni k vyzkoušení speciálně vyvinuté aplikace Share The Road: Safe And Sound, aby zjistili, jak sluchátka ovlivňují jejich schopnost vnímat akustické signály z okolí.

Aplikace pracuje s technologií „8D“ prostorového zvuku. Uživatele přenese na virtuální ulici s různými ruchy, které působí velmi realisticky a zdánlivě přicházejí z různých směrů. Může jít například o houkající sanitku přijíždějící zezadu.

Měřila se reakční doba účastníků ve třech různých scénářích, vždy s hudbou hrající ve sluchátkách i bez ní. Při přehrávání hudby potřebovali lidé k zaznamenání potenciálního nebezpečí v průměru o 4,2 sekundy delší dobu.

Před absolvováním této zkušenosti uvádělo 44 procent účastníků, že by v silničním provozu sluchátka nepoužívali. Po vyzkoušení aplikace se proti jejich používání vyslovilo 58 procent respondentů, což představuje nárůst o 31 procent. Počet respondentů uvádějících, že hodlají sluchátka při cestování používat pravidelně, se snížil o 64 procent.

Share The Road

Ford nyní zpřístupnil aplikaci Share The Road: Safe and Sound i široké veřejnosti. Kdokoliv si tak může vyzkoušet, jak je vnímání zvuků důležité, když nejsme na silnici sami. Stačí na chytrém telefonu navštívit adresu https://fordsharetheroad8d.com/

V minulosti tým kampaně Share the Road vyvinul mimo jiné oceňovanou aplikaci virtuální reality WheelSwap, jejímž prostřednictvím se řidiči mohli lépe vžít do kůže cyklistů a naopak. Loni Ford představil prototyp Emoji bundy, jejímž cílem bylo ukázat, jak by inteligentní design mohl přispět k lepší komunikaci mezi účastníky silničního provozu a snížit napětí mezi nimi.

Citace

„V naší schopnosti orientovat se v prostředí hraje zvuk zásadní roli. Že se v okolí děje něco důležitého, často dříve uslyšíme než uvidíme. Jakkoliv pro nás mohou být sluchátka v mnoha ohledech prospěšná, v silničním provozu blokují důležité zvukové signály. Proto by se mohlo stát, že si nevšimneme ostatních účastníků provozu a vystavíme je – nebo sebe – nebezpečí.“

Dr. Maria Chait, profesorka sluchové kognitivní neurovědy, University College London

„Tímto výzkumem upozorňujeme na důležitý problém bezpečnosti silničního provozu, který často zůstává stranou pozornosti. Doufáme, že webová aplikace Share The Road: Safe and Sound, kterou si prostřednictvím chytrého telefonu může vyzkoušet kdokoliv, zvýší povědomí o tom, co obnáší používání sluchátek v silničním provozu.“

Emmanuel Lubrani, Share The Road, Ford of Europe

Video si můžete prohlédnout zde

Poznámky

1. Francie zakázala řidičům a cyklistům používání sluchátek


Témata

Značky


Ford of Europe zajišťuje výrobu, servis a prodej automobilů značky Ford na 50 trzích. Zaměstnává přibližně 45 000 lidí v závodech, které zcela vlastní, a v konsolidovaných joint venture podnicích, respektive přibližně 58 000 lidí při započítání nekonsolidovaných podniků. Vedle finanční společnosti Ford Motor Credit Company zastřešuje Ford Europe také Ford Customer Service Division (divizi péče o zákazníky) a 18 výrobních závodů. První vozy Ford byly dodány do Evropy již v roce 1903 – tedy v roce, kdy byla založena samotná Ford Motor Company. Výroba vozů Ford v Evropě byla zahájena v roce 1911.

Ford Motor Company je společnost s celosvětovou působností. Navrhuje, vyrábí a prodává kompletní sortiment osobních vozů, užitkových vozů, SUV a elektromobilů značky Ford a luxusních vozů značky Lincoln. Prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company poskytuje finanční služby. Usiluje o vybudování vedoucího postavení v oblastech elektrifikace, autonomní jízdy a mobility. Po celém světě Ford zaměstnává přibližně 188 000 lidí. Další informace o produktech, službách a aktivitách Fordu lze nalézt na www.corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510 LinkedIn

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.