Skip to content
Základem společného projektu s Uniklinik RWTH je výzkum, při němž je účastníkům během jízdy v automobilovém simulátoru snímána mozková aktivita magnetickou rezonancí.
Základem společného projektu s Uniklinik RWTH je výzkum, při němž je účastníkům během jízdy v automobilovém simulátoru snímána mozková aktivita magnetickou rezonancí.

Tisková zpráva -

Výzkum mozku, na kterém se podílí Ford, by mohl vest k rychlejšímu rozpoznání ztráty pozornosti u řidičů

  • Ford ve spolupráci s odborníky na neurovědu vyvíjí rychlejší a účinnější způsob detekce únavy či nepozornosti za volantem
  • Únava řidiče může hrát roli v až 25 procentech vážných dopravních nehod.* 40 procent řidičů nedělá na delších cestách každé dvě hodiny přestávku**
  • Přitom je nezbytné, aby řidiči věnovali pozornost provozu, byli připraveni rychle reagovat na nenadálé situace a v případě potřeby dokázali převzít kontrolu od asistenčních systémů

PRAHA, 6. října 2021 – Ford spolupracuje na novém výzkumu mozkové činnosti, který by ve výsledku mohl vést k rychlejšímu a přesnějšímu rozpoznání okamžiku, kdy řidič ztratí za volantem pozornost.

Včasnější upozornění řidiče, který jeví známky únavy či nepozornosti, by mohlo vést ke zvýšení bezpečnosti všech účastníků provozu. Únava totiž hraje roli až v 25 procentech vážných dopravních nehod.* Výzkumy přitom ukazují, že 40 procent evropských řidičů se na delších cestách neřídí doporučením udělat si každé dvě hodiny přestávku.**

„Mozek zpracovává při řízení ohromné množství informací, ale to se může postupně měnit, protože asistenční technologie přebírají část práce za nás. Řidiči také podléhají únavě a myšlenky jim mohou zabloudit jinam. Rychleji rozpoznat, co se děje, by mohlo být kriticky důležité,“ řekl Stefan Wolter, inženýr výzkumu ve Ford of Europe.

Ford doufá, že díky rozpoznání těch reakcí mozku, jež signalizují výpadky koncentrace, bude možné přiřadit snímky mozkové činnosti k jejich fyzickým projevům, jakou jsou změny srdečního tepu či dýchání. Pokud by se pak u řidiče projevila například změna variability srdečního tepu korespondující se ztrátou koncentrace, mohl by na to automobil řidiče upozornit. Ford na projektu spolupracuje s odborníky na neurovědu z univerzitní kliniky Uniklinik RWTH Aachen v německých Cáchách.

Unikátní výzkumný projekt

Vzhledem k tomu, že asistenční technologie poskytují řidičům stále vyšší úroveň podpory, je nezbytné, aby řidiči neztráceli pozornost a nespoléhali na asistenční funkce až příliš.

Základem společného projektu s Uniklinik RWTH je výzkum, při němž je účastníkům během jízdy v automobilovém simulátoru snímána mozková aktivita magnetickou rezonancí. Sledovat simulaci jízdy na obrazovce mohou účastníci díky speciálně umístěnému zrcadlu.

Scénář připravený s využitím herní technologie spočívá v tom, že vozidlo jedoucí v noci v prostředním pruhu tříproudé dálnice náhle zabrzdí a zkoumaný účastník musí pomocí ručního zařízení uhnout svým vozidlem doleva či doprava. Do kterého pruhu lze zrovna bezpečně uhnout, naznačují simulované zvuky motorů ostatních vozidel.

Zatímco zkoumaná osoba řeší popsanou simulaci, stroj na magnetickou rezonanci snímá její mozkovou aktivitu a výzkumníci měří reakční dobu, srdeční tep, dechovou aktivitu i další fyzoiologické parametry.

„Jsme přesvědčeni, že na základě těchto dat budeme jednoho dne moci sestavovat jedinečné fyziologické profily jednotlivých řidičů, což jim do budoucna pomůže v případě potřeby okamžitě reagovat,“ řekl profesor Klaus Mathiak,vedoucí oddělení psychoneurologie a hlavní konzultant psychosomatické medicíny na cášské univerzitní klinice.

Již více než desetiletí naznačuje kontrolka v podobě šálku kávy řidičům vozů Ford, že vykazují známky únavy a měli by si udělat přestávku. Tento jedinečný výzkumný projekt by mohl posunout sledování pozornosti řidiče o další kus dál a přispět k bezproblémovému přechodu na řízení automobilů s pokročilými asistenčními funkcemi.

                                                                # # #

* https://www.rospa.com/media/documents/road-safety/driver-fatigue-factsheet.pdf

** https://www.ipsos.com/en/77-european-drivers-who-take-liberties-traffic-code-do-same-public-health-guidelines

Témata

Značky


Ford of Europe zajišťuje výrobu, servis a prodej automobilů značky Ford na 50 trzích. Zaměstnává přibližně 45 000 lidí v závodech, které zcela vlastní, a v konsolidovaných joint venture podnicích, respektive přibližně 58 000 lidí při započítání nekonsolidovaných podniků. Vedle finanční společnosti Ford Motor Credit Company zastřešuje Ford Europe také Ford Customer Service Division (divizi péče o zákazníky) a 18 výrobních závodů. První vozy Ford byly dodány do Evropy již v roce 1903 – tedy v roce, kdy byla založena samotná Ford Motor Company. Výroba vozů Ford v Evropě byla zahájena v roce 1911.

O společnosti Ford Motor Company

Ford Motor Company (NYSE: F) je globální společnost se sídlem v Dearbornu ve státě Michigan, která se zavázala pomáhat budovat lepší svět, kde se každý člověk může svobodně pohybovat a plnit si své sny. Firemní plán Ford+, zaměřený na růst a tvorbu hodnot, kombinuje stávající silné stránky, nové schopnosti a dlouhodobě budované vztahy se zákazníky s cílem obohatit jejich zážitky a prohloubit jejich loajalitu. Ford navrhuje, vyrábí, prodává a servisuje kompletní řadu stále více elektrifikovaných osobních a užitkových vozidel vybavených permanentním online připojením: Užitkové a osobní vozy Ford a luxusní vozy Lincoln. Společnost usiluje o vedoucí pozici v oblasti elektrifikace, online automobilových služeb a řešení mobility včetně technologie autonomního řízení, a poskytuje finanční služby prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company. Ford zaměstnává po celém světě přibližně 186 000 lidí. Další informace o společnosti, jejích produktech a společnosti Ford Motor Credit Company jsou k dispozici na adrese corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510

Související dokumenty

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.