Sledovat Ford Czech Republic

Ford chce ve svých autech využívat bambus, je extrémně pevný a rychle roste

Tisková zpráva   •   Dub 24, 2017 17:44 CEST

Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu

  • Ford zkoumá potenciál bambusu pro automobilovou výrobu
  • Bambus je extrémně pevný v tahu a roste tempem až 1 metr za den
  • V řadě zkoušek si vede lépe než jiné umělé i přírodní materiály
  • Řadu přírodních a obnovitelných materiálů používá Ford ve výrobě již dnes

/V Praze, 24. dubna 2017/ Téměř jistě jste na něm seděli a možná jste ho i jedli, ale věděli jste, že bambus by mohl nalézt uplatnění i ve výrobě automobilů? Jedná se totiž o jeden z nejpevnějších přírodních materiálů.

Díky investicím do výzkumu získalo lidstvo převratné materiály jako plast vyztužený uhlíkovými vlákny (zvaný též karbon) nebo lehký hliník. Bambus ale stačí zalévat a za den může vyrůst až o metr. Kombinací bambusových vláken s plastem by mohl vzniknout nový, mimořádně pevný kompozit, z nějž by se daly vyrábět některé automobilové součásti.

„Bambus je úžasný,“ řekla Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu. „Je pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie.“

Přednosti bambusu jsou známy již déle než sto let. Experimentoval s ním dokonce i Thomas Edison, když pracoval na vývoji žárovky. Ve stavebnictví je dobře známá jeho pevnost v tahu.
A protože doroste do plné dospělosti za dva až pět let, obnovuje se daleko rychleji než jiné dřeviny.

Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě interiérových součástí i dalších dílů. Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických.

Udržitelná budoucnost

Testování bambusu bude pokračovat, ale jiné udržitelné a recyklované materiály Ford již v praxi používá. Zvuková izolace se vyrábí s využitím recyklované džínoviny, podběhy Fordu C-MAX nebo Fordu Transit jsou z recyklovaných plastových lahví, těsnění se vyrábějí z použitých pneumatik. Při výrobě dveřních výplní amerického Fordu Escape se využívá vlákno z ibišku konopovitého a odkládací schránky v SUV Ford Flex jsou zpevněné slámou. Dále se využívají třeba rýžové slupky, sója nebo celulóza.

Video ke zhlédnutí ZDE.

Ford Motor Company je společnost s celosvětovou působností. Ústředí má v Dearbornu v americkém státě Michigan. Zabývá se výrobou automobilů a individuální mobilitou v širším smyslu. Po celém světě má 62 výrobních závodů a zaměstnává přibližně 201 000 lidí. Její hlavní náplní je navrhování, výroba, prodej a údržba osobních i užitkových vozů značek Ford a Lincoln. V zájmu rozšiřování svého obchodního modelu Ford nicméně aktivně vyhledává nové příležitosti. Proto investuje do oblastí elektrifikace, autonomní jízdy a mobility. Prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company zároveň Ford poskytuje finanční služby. Další informace o produktech, službách a aktivitách Fordu lze nalézt na www.corporate.ford.com.

Přiložené soubory

Dokument Word

Komentáře (0)

Přidat komentář

Komentář

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's Privacy Policy.