Skip to content
Ford využívá geofencing také ke zlepšení kvality ovzduší ve městech – Ford Transit Custom s plug-in hybridním hnacím ústrojím se při vjezdu do nízkoemisní zóny umí automaticky přepnout na čistě elektrický pohon.
Ford využívá geofencing také ke zlepšení kvality ovzduší ve městech – Ford Transit Custom s plug-in hybridním hnacím ústrojím se při vjezdu do nízkoemisní zóny umí automaticky přepnout na čistě elektrický pohon.

Tisková zpráva -

Ford testuje technologii na bázi geofencingu, která by automaticky mohla regulovat rychlost vozidel a zvýšit tak bezpečnost provozu

  • Tzv. geofencing, tedy virtuální ohraničení vymezené oblasti, umožňuje vytvořit zónu, v níž vozidla automaticky zpomalí, aniž by bylo nutné spoléhat na to, že si řidič všimne značky omezující rychlost
  • Rychlost je při dopravních nehodách významným faktorem. Geofencingové zóny s omezením rychlosti na 30 km/h v blízkosti škol, nemocnic nebo nákupních center by mohly výrazně zvýšit bezpečnost všech účastníků provozu
  • Online technologie Fordu by tak umožnily zjednodušit dopravní značení a pomoci řidičům vyhnout se pokutám
  • Provozní zkoušky probíhají v německém Kolíně nad Rýnem s využitím elektrického E-Transitu. V budoucnu by nová technologie mohla nalézt uplatnění v osobních i užitkových vozech Ford

PRAHA, 24. května 2022 – Mnoho měst a obcí omezuje rychlost v okolí škol, nemocnic a nákupních zón. Aby však řidič značky omezující rychlost zaregistroval, musí být dobře viditelné. V praxi je přitom nezřídka zakrývají větve nebo zanikají ve shluku jiných značek.

Ford nyní zkouší online technologii využívající geofencing (virtuální geografickou hranici), která by jednoho dne mohla zcela odstranit potřebu značek omezujících rychlost. 1Kromě potenciálního zvýšení bezpečnosti pro ostatní účastníky silničního provozu by systém Geofencing Speed Limit Control mohl pomoci řidičům vyhnout se pokutám za neúmyslné překročení rychlosti a zlepšit vzhled ulic. 2

„Technologie propojených vozidel má prokazatelný potenciál pomoci usnadnit každodenní jízdu automobilem a zvýšit její bezpečnost, z čehož bude mít prospěch každý, nejen člověk za volantem,“ řekl Michael Huynh, který ve Ford of Europe odpovídá za spolupráci s německými městy. „Geofencing může zajistit snížení rychlosti tam a tehdy, kde a kdy je to nutné, a přispět tak ke zvýšení bezpečnosti a vytvoření příjemnějšího prostředí.“

Technologie usnadňující dodržování rychlosti

V Evropě připadá v závislosti na konkrétní zemi až 29 % obětí dopravních nehod na chodce a cyklisty. 3 Zřizování zón s rychlostí 30 km/h je považováno za jedno z klíčových opatření ke snížení rizika pro chodce v městských oblastech, protože řidiči mají více času na reakci a nárazová rychlost je nižší. 4

S dodržováním rychlosti již dnes řidičům vozů Ford pomáhají technologie jako inteligentní asistent rychlosti nebo adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go. 5 Systém Geofencing Speed Limit Control by však mohl být ještě flexibilnější a efektivnější než palubní technologie, a do budoucna by ho bylo možné nasadit v osobních i užitkových vozech Ford.

Výzkumníci používají k analýze vlivu omezení rychlosti na zlepšení plynulosti provozu a snížení rizika nehod dva vozy FordPro. Testování s elektrickými dodávkami Ford E-Transit probíhá ve všech zónách s rychlostí 30 km/h v centru německého Kolína nad Rýnem i ve vybraných zónách s rychlostí 50 km/h a 30 km/h v jiných částech města.

Dvanáctiměsíční zkušební provoz navazuje na další nedávné výzkumné projekty Fordu, jejichž cílem je přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Příkladem je technologie propojených semaforů, jež by mohly automaticky rozsvěcet zelenou a připravit tak volnou trasu pro sanitní, hasičské a policejní vozy, nebo specifické reproduktory uvnitř vozidla, které řidiče upozorňují na směr, z nějž se blíží lidé nebo objekty.

K bezpečnější jízdě přispívá rovněž funkce informování o nebezpečí v okolí, představená v roce 2020 ve Fordu Puma. Tato online technologie se nyní již nachází v půl milionu vozů Ford jezdících na evropských silnicích. V roce 2021 upozornila řidiče v průměru na vice než 100 000 nebezpečných situací (včetně odstavených vozidel značky Ford i jiných výrobců) měsíčně.

Jak to funguje

Provozní zkoušky jsou výsledkem spolupráce mezi týmem Ford City Engagement, městskými úředníky v Kolíně nad Rýnem a Cáchách a softwarovými inženýry Fordu z kalifornského Palo Alta. Ti společně s kolegy v Cáchách vyvinuli technologii, která propojuje vozidlo s geofencingovým systémem.

Řidič dostává informace prostřednictvím digitálního přístrojového panelu, přičemž nový rychlostní limit bliká pod tím stávajícím. Vozidlo při vjezdu do zóny sníží rychlost automaticky. Řidič může nicméně kdykoliv převzít kontrolu a regulaci rychlosti deaktivovat.

V budoucnu by systém Geofencing Speed Limit Control mohl umožnit nastavit si vlastní zóny s rychlostí třeba jen 20 km/h, například v depu nebo v soukromých areálech. Omezení rychlosti by také mohlo být regulováno dynamicky, aby zohledňovalo místní nebezpečí, dočasné práce na silnici či denní dobu.

Německý silniční zákon obsahuje více než 1000 typů dopravních značek. 6 Odhaduje se, že ve Velké Británii se počet dopravních značek za posledních dvacet let zdvojnásobil na celkem asi 4,6 milionu, přičemž ministerstvo dopravy požaduje, aby místní úřady nepotřebné a nevzhledné značky odstranily. 7 Snížení počtu dopravních značek by mohlo přispět k vizuálnímu zklidnění měst a řidiči by se mohli místo sledování značek více soustředit na jízdu.

„Naši řidiči by měli využívat nejmodernější technické pomůcky včetně asistenčních systémů založených na geofencingu, které jim umožní dodržovat rychlostní limity a plně se soustředit na jízdu,“ řekl Dr. Bert Schröer, vedoucí oddělení technologie vozidel a mobility v odpadové společnosti AWB, která se na zkouškách podílí společně s městem Kolín nad Rýnem.

Zkouška potrvá do března 2023. Je součástí širších výzkumných iniciativ, v jejichž rámci se předprodukční a prototypové vozy Ford E-Transit testují v různých intenzivních reálných provozních scénářích včetně poštovních, komunálních a energetických služeb, jakož i v odvětvích poslední míle a rozvozu nákupů ve Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Norsku a Spojeném království.

Ford využívá geofencing také ke zlepšení kvality ovzduší ve městech – Ford Transit Custom s plug-in hybridním hnacím ústrojím se při vjezdu do nízkoemisní zóny umí automaticky přepnout na čistě elektrický pohon.

                                                                     # # #

1 Tato funkce je vyvíjena pouze pro zkušební účely a v současné době není v prodeji. Geofencing vytváří virtuální geografickou hranici definovanou technologií GPS.

2 Pokuty za překročení rychlosti jsou v Evropě nejvyšší na světě. Ve 21 evropských zemích přesahují maximální pokuty za překročení rychlosti 17 000 Kč. https://www.budgetdirect.com.a...

3 Jak bezpečná je chůze a jízda na kole v Evropě: https://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN-Flash-38_FINAL.pdf

4 Pravděpodobnost úmrtí chodce při střetu s vozidlem jedoucím rychlostí 50 km/h je pětkrát vyšší než ve 30 km/h. Kröyer, H., Jonsson, T., & Varhelyi, A. (2014). Relative fatality risk curve to describe the effect of change in the impact speed on fatality risk of pedestrians struck by a motor vehicle. Accident Analysis and Prevention, 62, 143-152. https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.09.007

5 Asistenční systémy jsou podpůrné. Nenahrazují úsudek a pozornost řidiče a nezbavují ho povinnosti ovládat vůz.

6 https://routetogermany.com/dri... https://www.thisismoney.co.uk/...

7 https://www.thisismoney.co.uk/...

Témata

Značky


Ford of Europe zajišťuje výrobu, servis a prodej automobilů značky Ford na 50 trzích. Zaměstnává přibližně 45 000 lidí v závodech, které zcela vlastní, a v konsolidovaných joint venture podnicích, respektive přibližně 58 000 lidí při započítání nekonsolidovaných podniků. Vedle finanční společnosti Ford Motor Credit Company zastřešuje Ford Europe také Ford Customer Service Division (divizi péče o zákazníky) a 18 výrobních závodů. První vozy Ford byly dodány do Evropy již v roce 1903 – tedy v roce, kdy byla založena samotná Ford Motor Company. Výroba vozů Ford v Evropě byla zahájena v roce 1911.

O společnosti Ford Motor Company

Ford Motor Company (NYSE: F) je globální společnost se sídlem v Dearbornu ve státě Michigan, která se zavázala pomáhat budovat lepší svět, kde se každý člověk může svobodně pohybovat a plnit si své sny. Firemní plán Ford+, zaměřený na růst a tvorbu hodnot, kombinuje stávající silné stránky, nové schopnosti a dlouhodobě budované vztahy se zákazníky s cílem obohatit jejich zážitky a prohloubit jejich loajalitu. Společnost Ford vyvíjí a dodává inovativní, oblíbené pick-upy a SUV vozy Ford, užitkové dodávky a luxusní vozy Lincoln, jakož i pokročilé služby konektivity. Kromě toho si Ford buduje vedoucí postavení v oblasti řešení mobility,

včetně technologie autonomního řízení, a poskytuje finanční služby prostřednictvím společnosti Ford Motor Credit Company. Ford zaměstnává po celém světě přibližně 182 000 lidí. Další informace o společnosti, jejích produktech a společnosti Ford Motor Credit Company jsou k dispozici na adrese corporate.ford.com.

Tento e-mail Vám byl zaslán na základě toho, že se nacházíte v databázi novinářů a dalších povolaných osob, jejímž zpracovatelem je společnost FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. a správcem je společnost AMI Communications, spol. s r.o. V této databázi se nachází pouze Vaše osobní údaje, které jsou volně dostupné z veřejných zdrojů, případně údaje, které jste sám (sama) poskytl(a) společnostem FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. nebo AMI Communications, spol. s r.o. Společnost AMI Communications vede databázi jako správce osobních údajů za účelem informování novinářů a dalších povolaných osob o tiskových zprávách a jiných relevantních informacích a sděleních. Nepřejete-li si dostávat od společnosti jakékoliv informace či pouze informace na toto téma, kontaktuje prosím společnost prostřednictvím telefonu +420 234 124 112, resp. e-mailu osobniudaje@amic.cz.

Kontakty pro média

Petr Burián

Petr Burián

Kontakt pro média Public Relations Communication & Public Affairs Manager 603 263 510

Přejeme si stát se přední světovou automobilkou poskytující špičkové služby.

Společnost Ford působí po celém světě, a proto jsou pro nás důležité konkrétní standardy, podle kterých se můžeme sami posuzovat a podle kterých nás mohou posuzovat ostatní.